perjantai 25. huhtikuuta 2008

PQPR-matriisi

Seuraava teksti on käännös Ron Pereiran alkuperäisestä, joka on julkaistu Lean Six Sigma Academyssä 12.2.2008. Kommentteja ja lisäkysymyksiä otan luonnollisesti vastaan. Käännöksestä vastaan itse ja jos itse asiaan tulee kysymyksiä joihin en pysty vastaamaan niin laitan niitä eteenpäin itseäni viisaammille.

Arvoketjukarttoja käsittelevän artikkelisarjamme ensimmäisessä osassa esittelille arvoketjukartat yleisellä tasolla. Kävimme myös läpi suuntaviivat joiden mukaan itse useimmiten kuljen kun käytän tätä tehokasta työkalua.

Tässä osassa sukellamme syvemmälle toiseen todella tärkeään työkaluun jonka itse asiassa pitäisi aloittaa mikä tahansa kartoitus, tuotemäärä- / tuotereititysmatriisi (product quantity / product routing, PQPR)


Tuotemäärämatriisi


Saadaksesi täyden hyödyn irti arvoketjukartoituksesta on tärkeää käyttää jonkin verran aikaa parannettavan tuotteen tai tuoteperheen valintaan.

Ensimmäiseksi toimenpiteeksi suosittelen tuotemäärämatriisia. Perusajatus on, että parannustoimenpiteet pitäisi kohdistaa ensisijaisesti volyymiltään isoimpiin tuotteisiin. Helpoiten tämä onnistuu seuraavasti:
  1. Kerää tiedot ulostulosta, sekä määrät, että rahallinen volyymi. Kannattaa lähteä liikkeelle 6-12 kuukauden tiedoista.
  2. Tee Pareto-kuvaaja näiden tietojen perusteella löytääksesi kohteesi. Eli tuotteet joilla on isoin volyymi.
Joissain tapauksissa 'voittaja' voi olla eri riippuen siitä käytetäänkö kappale- vai euromääriä. Näissä tapauksissa on johdon päätettävä kumpaan keskitytään aluksi.

Koska käytetään historiatietoja, voit halutessasi säätää niitä hieman ottamalla huomion ennusteet. Mutta ole huolellinen, ainut varma asia ennustuksissa on, että ne eivät pidä paikkaansa.

Tuotereititysmatriisi

Jos tuotemäärämatriisi ei anna selkeää tulosta voidaan käyttää myös tuotereititysmatriisia.

Tällä kertaa olemme kiinnostuneita siitä kuinka tuotteet liikkuvat prosessin läpi. Esimerkiksi, kulkevatko tietyt tuotteet täysin samojen koneiden läpi. Jos näin käy, voimme itse asiassa kerätä ne ryhmäksi ja käyttää yhtä arvoketjukarttaa kuvaamaan kaikkia ryhmän tuotteita.

Työkalujen yhdistäminen

Vaikka molemmat mainitut työkalut voivat toimia hyvin yksinäänkin, ovat ne mielestäni parhaimmillaan kun niitä käytetään yhdessä.

Yllä olevasta kuvasta (klikkaa suuremmaksi) näemme, etä tuotetta ABC toimitettiin eniten ja tuote XYZ toi eniten euroja sisään.

Kun tarkastelimme reitityksiä huomasimme, että tuotteet ABC ja QRS itse asiassa kulkivat samojen vaiheiden läpi. Edelleen, tuote QRS oli tiukasti toisella sijalla myynnissä ja kolmantena toimitetuissa kappaleissa.

Joten tässä esimerkissä työryhmä päätti kartoittaa tuotteet ABC ja QRS yhdessä.

Yhteenveto

Tässä oikeastaan kaikki mitä tästä työkalusta voidaan sanoa. Luonnollisesti todelliset esimerkit olisivat huomattavasti monimutkaisempia kuin tämä yksinkertainen esimerkki, mutta siitä huolimatta prosessin ei pitäisi erota tästä.

Lopuksi, sama prosessi toimii myös toimiston puolella. Sen sijaan, että katsottaisiin koneita voit seurata kuinka paperit tai informaatio liikkuu toimiston läpi, eli mitkä funktionaaliset osastot koskettavat sitä.

Seuraavassa osassa pääsemme itse asiaan, vuorossa nykytilakartta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti