sunnuntai 4. marraskuuta 2007

Sääntö 2. Selkeästi määritellyt asiakas-toimittajasuhteet

Clearly connect every customer with supplier
Selkeästi määritellyt asiakas-toimittajasuhteet

Jokaisella prosessilla on asiakas ja toimittaja, joskus ne saattavat olla sama olio ja osat saattavat myös vaihtua prosessin eri vaiheissa.
Esimerkiksi lääkäriin mentäessä potilas on asiakas kun katsotaan koko prosessia, mutta lääkärin kysyessä potilaan vaivaa on potilas informaation toimittaja ja lääkäri asiakas tuolle tiedolle.

-Jokainen suhde on asiakas-toimittaja yhteys
-Liitäntöjen täytyy olla kaksiosaisia
"Jos ... niin ..."
-Liitäntöjen täytyy olla itsediagnosoivia: jos yhteys katkeaa, tieto siitä menee jonnekkin (esim. yhteydestä vastuussa olevalle henkilölle)

Nykytila:

Pyynnöt puhelimitse, paperilla, faxilla, sähköpostilla, jne.


Liitäntä ei ole selkeä ja yksiselitteinen.

Tavoitetila:


Vain yksi tapa tehdä pyyntö


Vastaus on välitön ja tarkka. Liitäntä on selkeä ja kaksiosainen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti