Hyötykäytän omaa tekstiäni ja kirjoitan suomeksi toiseen blogiini On Winning kirjoittamani viestin "Should companies try to out-Toyota Toyota?". En silti käännä sitä suoraan vaan pyrin tässä keskittymään kirjoituksen lean aspektiin ja jätän pois keskustelun leanin ja Boydisen strategian yhteyksistä.
Mielestäni suurimpia virheitä joita yritys voi tehdä on lähteä kopioimaan jonkin toisen yrityksen toimintatapoja. Kylmästi kopioimalla ei koskaan voi tulla paremmaksi kuin kopioinnin kohteena oleva yritys, parhaassa tapauksessa yhtä hyväksi, mutta suurella todennäköisyydella oma toiminta saattaa mennä jopa huonompaan suuntaan.
Ja tämä on yleisin syy miksi lean muutokset epäonnistuvat tai muuten todetaan, että lean ei sovellu meille koska olemme niin erilaisia emmekä me tee autoja. Tämä johtuu siitä, että ei nähdä metsää puilta, eli nähdään vain eri työkalujen sovelletukset Toyotan ympäristössä mutta ei kiinnitetä huomiota ajatteluun sovelletusten taustalla, ei käytetä aikaa siihen, että tutkittaisiin miksi kussakin tilanteessa on päädytty juuri siihen näkyvillä olevaan ratkaisuun.
Heitetään omaan prosessiin kanbaneita, andoneita, 5S:ää sun muita, välittämättä siitä, että onko kyseinen työkalu ollenkaan sopiva käsillä olevaan ongelmaan. Sitten kun homma kusee niin ihmetellään ja todetaan, että lean ei näköjään toimi meillä, aika koittaa jotain muuta.
Työkalu ei toiminut joten lean ei toimi. Eikö olekin pettämätön logiikka?
Toyota on hyvä, ellei jopa loistava tekemään autoja. Mutta se on lähinnä seurausta siitä missä he ovat poikkeuksellisen hyviä - ongelmien ratkaisussa. Ongelmanratkaisutaito on se joka erottaa heidät muista, ongelmanratkaisutaito on se joka auttaa heitä ajamaan kaiken tuhlauksen pois prosessista. Esimerkiksi Toyotan Georgetownin tehtaalla 7.000 ihmistä ratkaisee 200.000 ongelmaa vuosittain. Tiedetäänkö omassa organisaatiossasi edes tuhannen ongelman olemassaolosta, saati ideoista niiden ratkaisemiseksi?
Onko Toyota sitten lean tai ovatko he täydellisiä ja erehtymättömiä? Eivät ainakaan omasta mielestään. Mutta heidän prosesseissaan on varmasti tänään vähemmän tuhlausta kuin mitä niissä oli eilen mutta siitä huolimatta he eivät jää lepäämään laakereillaan. He tajuavat että lean ei ole matka pisteestä A pisteeseen B, vaan se on loppumaton matka täydellisyyttä kohti. Ei ole mitään maagista rajapyykkiä jonka jälkeen yritys voi julistaa olevansa lean.
Eli, lean ajattelu on universaalia ja riippumatonta alasta tai prosessista, lean työkalut ovat paikallisia ja niitä käytetään aina riippuen ongelmasta jota pyritään ratkaisemaan. Jos tämän sisäistää on jo hyvin pitkällä lean ymmärryksessä.
Hi - would you also consider linking to me, at www.leanblog.org?
VastaaPoistaI'm going to write a short post about your blog and the spread of Lean around the world (jamie flinchbaugh sent me your link).
Mark
Will do. Actually, should've included your blog in my links allready, I do follow it, but somehow I managed to left it out of my list.
VastaaPoistaOngelmanratkaisun tärkeyden korostaminen on hienoa. On erittäin tärkeää ajatella jatkuvasti kriittisesti ja rehellisesti sekä oikeasti pyrkiä korjaamaan havaitut puutteet.
VastaaPoistaOmankin kokemuksen perusteella näin ei useinkaan toimita ja kyseessä on erittäin merkittävä puute. Lukuisissa yrityksissä voitaneen palkata "virheenkorjaajia", joiden palkkakustannukset voisivat tulla hyvin katetuiksi saavutettujen korjausten mukanaan tuoman tuloksen kautta.
Työtä tällä alueella on loputtomasti ja mikäli vain keskitytään ratkaisemaan oikeita asioita Suomessa nähdään vielä myös lukuisia menestystarinoita.
Nämä tarinat eivät tosin muodostu hetkessä, vaan vuosikausien työn tuloksena. Ulkopuolisille ne voivat kuitenkin tosiaan näyttää hetkessä syntyneiltä.